~ Poruchy čtení – dyslexie ~
Poruchy čtení bývají často označovány jako dyslexie. Jsou nejčastěji probíranou formou specifických poruch učení. Poruchy čtení (dyslexie), jsou definovány jako nevysvětlitelné opoždění ve čtení u dítěte s průměrnou nebo nadprůměrnou inteligencí. Poruchy čtení (dyslexie) bývají často provázeny obtížemi s pravopisem a psaním. U dítěte se často projevuje nechuť číst nahlas, problémy s rozlišováním hlásek a tendence ukazovat si při čtení na text prstem.
Hodnocení poruch čtení (dyslexie)
Existují testy zkoumající čtení, které jsou vhodné pro psychology a učitele . Po dítěti je zpravidla vyžadováno aby nahlas přečetlo určitý text, u kterého se stupňuje obtížnost. Testy určují rychlost čtení dítěte při porovnání s děti jeho věku, dále je evidován počet chyb a sleduje se přesnost čtení. Dále bývá sledována chápavost čtení. Vše bývá porovnáváno s věkem dítěte. Jelikož řeč a čtení spolu úzce souvisí, vyskytují se často u dětí s poruchami čtení i potíže řeči. Bývá doporučena návštěva logopeda.
Vyučování dětí s poruchami čtení (dyslexií)
Nejdůležitějším prvním krokem je rozpoznání poruchy čtení (dyslexie)u dítěte. Studie ukazují, že děti, kterým se dostane adekvátní péče, dosahují výrazného zlepšení oproti předcházející době.
- Jak mohou pomoci rodiče dítěti s poruchami čtení (dyslexií)?
- a) je nutné vybrat čas, kdy dítě je v dobrém rozpoložení a ani on ani rodič není unaven a neruší je ostatní členové rodiny
- b) je nejlepší používat knihu, která se dítěti líbí a má k ní pozitivní vztah
- c) dítěti je nutné zabezpečit dobré světlo a pohodlí
- d) nechte dítě ukazovat si na slova tužkou nebo prstem
- e) můžete se s dítětem ve čtení střídat, protože tak obsáhnete větší část příběhu
- f) někdy doporučují učitelé čtení v páru , kdy nahlas čte jeden z rodičů s dítětem zároveň
- g) je dobré provádět cvičení každý den, ze začátku 5 minut, později lze prodloužit na 10-15 minut
- h) přečte-li dítě slovo chybně, ale neovlivní to smysl textu, neopravujte ho. Pokud bude smysl textu ovlivněn, upozorněte ho ve vhodné pauze.
- i) zdržte se negativních poznámek a hodně dítě chvalte
- j) po skončení čtení si o přečteném popovídejte
Poruchy učení (dyslexie), bývají často doprovázeny poruchou pozornosti. Poruchy pozornosti velmi dobře odstraní metoda eeg – biofeedback, která je nebolestivá, pro děti zábavná , velice účinná a dosahuje trvalého efektu. Pokud se u dětí vylepší pozornost a soustřední, dosahuje dítě výrazné zlepšení i ve čtení psaní a porozumění textu. Více o metodě eeg – biodeedback...